Постинг
19.05.2011 08:25 -
ТЕХНИЧЕСКИТЕ ПАСПОРТИ - ЗАДЪЛЖИТЕЛНИ, БЕЗ ПРАВО НА РАЗМИСЪЛ!
Нормативно Техническите паспорти са уредени в НАРЕДБА № 5 от 28 декември 2006 Г. за техническите паспорти на строежите, издадена от Министерството на регионалното развитие и благоустройството, Обн. ДВ. бр.7 от 23 Януари 2007г., изм. ДВ. бр.38 от 11 Април 2008г., изм. ДВ. бр.22 от 19 Март 2010г.Собствениците на строежите възлагат с договор съставянето на техническите паспорти. При съсобственост на строежа възлагането по ал. 1 може да се извърши от някои от съсобствениците за сметка на всички съсобственици при условията и по реда на § 2 ЗУТ (при смесена собственост - държавна и/или общинска и/или на физически лица, и/или на юридически лица). Техническият паспорт на строежа, в т.ч. енергийният паспорт /ново строителство/ / /сертификата за енергийни характеристики /съществуващи/ на сграда, се съставя в два оригинални екземпляра на хартиен носител, както и на магнитен носител. Техническият паспорт е част от строителните книжа на строежа.
Техническият паспорт на съществуващ строеж се съставя въз основа на резултатите от обследването и оценката на строежа, които се извършват по реда на глава трета.
Техническият паспорт се актуализира в случаите на основно обновяване, реконструкция, основен ремонт, пристрояване, надстрояване или промяна на предназначението на съществуващ строеж или на част от него преди въвеждането му в експлоатация.
Настъпилите промени в състоянието на съществуващ строеж след въвеждането му в експлоатация, като реконструкция, основен ремонт, основно обновяване, промяна на предназначението, включително изпълнение на СМР, за които не се изисква разрешение за строеж, засягащи основните характеристики на строежа по чл. 169, ал. 1 - 3 ЗУТ, се отразяват в техническия паспорт.
Оригиналните екземпляри на техническия паспорт на строеж, се предоставят, както следва: по един на възложителя (собственика) на строежа и на органа, издал разрешението за строеж. Когато разрешението за строеж е издадено от орган по чл. 5, ал. 7 ЗУТ, екземпляр от техническия паспорт на строежа се предоставя и на органа по чл. 5, ал. 5 ЗУТ.
Собственикът на строежа е длъжен да съхранява отговорно техническия паспорт и да спазва всички предписания отразени в него.
За съставяне на технически паспорт на съществуващ строеж се извършва обследване за установяване на техническите му характеристики, свързани с изискванията по чл. 169, ал. 1 - 3 ЗУТ.
Обследване на съществуващ строеж може да се извърши и по всяко време при експлоатацията му по желание на собствениците или по искане на контролните органи.
Обследването на строежите е техническо и енергийно:
Техническото обследване включва: •Анализ, оценка и предписания за необходимите (неотложни ) мероприятия по Общата устойчивост на носещата конструкция на сградата – Извършени вътрешни преустройства; свързани/засягащи носещи елементи на конструкцията; (с използване на безразрушителни методи на обследване) . •Анализ, оценка и предписания за необходимите (неотложни) мероприятия по външните и вътрешните общи части на сградата - Покрив (изолация, обшивки, отводняване); Цокъл сграда; Настилки около сградата; Вход сграда (входна врата, входна козирка, рампа за достъпна среда); Стълбищна клетка и етажни площадки. Дограма (подробно описание на състоянието на дограмата, извършена подмяна на дограма като вид и местоположение, остъкляване на тераси (местоположение и вид).
Анализ, оценка и предписания за необходимите (неотложни) мероприятия за ВиК инсталации
водопроводна инсталация – топла и студена вода (вертикални и хоризонтални щрангове -включително описания на извършени до момента ремонтни дейности (вкл. за отделните апартаменти); общи спирателни кранове и хоризонтални части на водопроводната инсталация до границите на отговорност на експлоатационните дружества ;
канализация – вертикални и хоризонтални части – състояние и описание на извършените до момента ремонтни работи;
Анализ, оценка и предписания за необходимите (неотложни) мероприятия за ел инсталацията на сградата - Сградно ел табло; ел инсталации в общите части на сградата; мълниезащитна уредба ; асансьор;
Анализ, оценка и предписания за необходимите (неотложни) мероприятия за ОВК системите;
Енергийно обследване и издаване на сертификат за енергийните характеристики на сградите, което включва:
Детайлното обследване включва изпълнението на следните основни етапи и дейности:
а/ подготвителен етап, обхващащ:
• оглед на обекта;
•събиране и обработка на първична информация за функционирането на обекта и разходите за енергия за предходен период от време (възможно най-дълъг период).
б/ установяване енергийните характеристики на обекта, при което се извършва:
• анализ на съществуващо състояние и енергопотребление;
• енергийни баланси, определяне на базовата линия на енергопотребление;
• събиране на подробна информация за енергопреобразуващите процеси и системи чрез оглед и измерване (ако съществуват такива);
• обработване и детайлизиран анализ на данните;
• анализ на съществуващата схема на управление на енергопотреблението;
• определяне на енергийните характеристики на обекта и потенциала за тяхното подобряване;
в/ разработване на енергоспестяващи мерки:
• разработване на мерки за намаляване на енергийните разходи;
• остойностяване на мерките по окрупнени показатели, определяне на годишния размер на енергоспестяването, подреждане на мерките по показател “срок на откупуване” или друг специфичен показател;
• съгласуване и избор на варианти от мерки и подробно остойностяване на вариантите;
• определяне на годишния размер на енергоспестяването за всеки вариант с отчитане взаимното влияние на отделните мерки;
• технико-икономически и екологичен анализ за вариантните решения по показатели:
-нетна сегашна стойност
-срок на изплащане
-вътрешна норма на възвръщаемост
-индекс на нетната сегашна стойност
-годишно количество намалени вредни емисии;
• предложение на план за въвеждане на избраните мерки в експлоатация;
• разработване на показатели и процедура за мониторинг на ефекта от въвеждане на мерките в експлоатация;
г/ подготвяне и представяне на доклад за резултатите от обследването.
Изготвяне на заключителен доклад включващ :
Анализ и оценка на съответствието на сградата с проектните нормативни изисквания
Обема и съдържанието на необходимите (неотложни) мероприятия за привеждане сградата в съответствие с проектните нормативни изисквания.
Срока за започване изпълнението на мерките предписани в техническото и енергийното обследване е двугодишен по реда на Закона за управлението на етежната собственост и тригодишен в Закона за енергийната ефективност. Срока за изпълнението на мерките е задължителен !
Особено важно е да се знаят от всеки собственик на имот следните текстове от Преходните и Заключителни разпоредби на Наредба №5:
§ 2. (1) Техническите паспорти на съществуващи строежи - държавна и общинска собственост, се съставят в срок до 31 декември 2011 г.
(2) Техническите паспорти на съществуващи строежи, с изключение на строежите по ал. 1, се съставят в следните срокове в зависимост от категорията им:
1. от първа категория - до 31 декември 2008 г.;
2. от втора категория - до 31 декември 2010 г.;
3. от трета категория - до 31 декември 2012 г.;
4. от четвърта категория - до 31 декември 2014 г.;
5. от пета категория - до 31 декември 2016 г.
(3) (Нова - ДВ, бр. 38 от 2008 г.) Сроковете по ал. 2, т. 1 и 2 се отнасят за сградите и съоръженията с основно производствено или технологично предназначение, когато то е определено с нормативен акт. Техническите паспорти на сгради и съоръжения със спомагателно, второстепенно или обслужващо предназначение се съставят в сроковете за съответните категории строежи.
(4) (Предишна ал. 3 - ДВ, бр. 38 от 2008 г.) За съществуващите строежи по ал. 1 и 2, на които по време на строителството е упражняван строителен надзор (за строежите, започнати след 1 септември 1999 г.) и които са въведени в експлоатация преди влизане в сила на наредбата, техническият паспорт може да се състави, без да се извършва обследване на строежа по глава трета, ако:
1. лицето, на което е възложено да състави паспорта, удостовери, че строежът съответства на одобрената проектна (екзекутивна) документация и на разрешението за ползване (удостоверението за въвеждане в експлоатация);
2. техническият паспорт се съставя в срок до две години от влизане в сила на наредбата.
(5) (Предишна ал. 4 - ДВ, бр. 38 от 2008 г.) Областните управители и общинските съвети одобряват график за изработване на техническите паспорти на строежите по ал. 1 и заявяват необходимите разходи за утвърждаване със Закона за държавния бюджет за съответната година, съответно с общинския бюджет, приет по реда на Закона за общинските бюджети.
(6) (Предишна ал. 5 - ДВ, бр. 38 от 2008 г.) След изтичане на сроковете по ал. 2 кметът на общината възлага съставянето на технически паспорти на строежите, за които те не са съставени, за сметка на техните собственици, като за извършените разходи общината се снабдява с изпълнителен лист за събиране на вземането съгласно § 2, ал. 1 ЗУТ.
(7) (Предишна ал. 6 - ДВ, бр. 38 от 2008 г.) Кметовете на общини в сроковете по ал. 2 ежегодно организират разяснителна кампания в населените места на територията на съответните общини за изработване на технически паспорти на строежите. В началото на последната година от определения срок по ал. 2 кметът на общината издава предписание до всеки собственик на строеж, за който не е съставен технически паспорт.
Обследването на строежите е техническо и енергийно:
Техническото обследване включва: •Анализ, оценка и предписания за необходимите (неотложни ) мероприятия по Общата устойчивост на носещата конструкция на сградата – Извършени вътрешни преустройства; свързани/засягащи носещи елементи на конструкцията; (с използване на безразрушителни методи на обследване) . •Анализ, оценка и предписания за необходимите (неотложни) мероприятия по външните и вътрешните общи части на сградата - Покрив (изолация, обшивки, отводняване); Цокъл сграда; Настилки около сградата; Вход сграда (входна врата, входна козирка, рампа за достъпна среда); Стълбищна клетка и етажни площадки. Дограма (подробно описание на състоянието на дограмата, извършена подмяна на дограма като вид и местоположение, остъкляване на тераси (местоположение и вид).
Анализ, оценка и предписания за необходимите (неотложни) мероприятия за ВиК инсталации
водопроводна инсталация – топла и студена вода (вертикални и хоризонтални щрангове -включително описания на извършени до момента ремонтни дейности (вкл. за отделните апартаменти); общи спирателни кранове и хоризонтални части на водопроводната инсталация до границите на отговорност на експлоатационните дружества ;
канализация – вертикални и хоризонтални части – състояние и описание на извършените до момента ремонтни работи;
Анализ, оценка и предписания за необходимите (неотложни) мероприятия за ел инсталацията на сградата - Сградно ел табло; ел инсталации в общите части на сградата; мълниезащитна уредба ; асансьор;
Анализ, оценка и предписания за необходимите (неотложни) мероприятия за ОВК системите;
Енергийно обследване и издаване на сертификат за енергийните характеристики на сградите, което включва:
Детайлното обследване включва изпълнението на следните основни етапи и дейности:
а/ подготвителен етап, обхващащ:
• оглед на обекта;
•събиране и обработка на първична информация за функционирането на обекта и разходите за енергия за предходен период от време (възможно най-дълъг период).
б/ установяване енергийните характеристики на обекта, при което се извършва:
• анализ на съществуващо състояние и енергопотребление;
• енергийни баланси, определяне на базовата линия на енергопотребление;
• събиране на подробна информация за енергопреобразуващите процеси и системи чрез оглед и измерване (ако съществуват такива);
• обработване и детайлизиран анализ на данните;
• анализ на съществуващата схема на управление на енергопотреблението;
• определяне на енергийните характеристики на обекта и потенциала за тяхното подобряване;
в/ разработване на енергоспестяващи мерки:
• разработване на мерки за намаляване на енергийните разходи;
• остойностяване на мерките по окрупнени показатели, определяне на годишния размер на енергоспестяването, подреждане на мерките по показател “срок на откупуване” или друг специфичен показател;
• съгласуване и избор на варианти от мерки и подробно остойностяване на вариантите;
• определяне на годишния размер на енергоспестяването за всеки вариант с отчитане взаимното влияние на отделните мерки;
• технико-икономически и екологичен анализ за вариантните решения по показатели:
-нетна сегашна стойност
-срок на изплащане
-вътрешна норма на възвръщаемост
-индекс на нетната сегашна стойност
-годишно количество намалени вредни емисии;
• предложение на план за въвеждане на избраните мерки в експлоатация;
• разработване на показатели и процедура за мониторинг на ефекта от въвеждане на мерките в експлоатация;
г/ подготвяне и представяне на доклад за резултатите от обследването.
Изготвяне на заключителен доклад включващ :
Анализ и оценка на съответствието на сградата с проектните нормативни изисквания
Обема и съдържанието на необходимите (неотложни) мероприятия за привеждане сградата в съответствие с проектните нормативни изисквания.
Срока за започване изпълнението на мерките предписани в техническото и енергийното обследване е двугодишен по реда на Закона за управлението на етежната собственост и тригодишен в Закона за енергийната ефективност. Срока за изпълнението на мерките е задължителен !
Особено важно е да се знаят от всеки собственик на имот следните текстове от Преходните и Заключителни разпоредби на Наредба №5:
§ 2. (1) Техническите паспорти на съществуващи строежи - държавна и общинска собственост, се съставят в срок до 31 декември 2011 г.
(2) Техническите паспорти на съществуващи строежи, с изключение на строежите по ал. 1, се съставят в следните срокове в зависимост от категорията им:
1. от първа категория - до 31 декември 2008 г.;
2. от втора категория - до 31 декември 2010 г.;
3. от трета категория - до 31 декември 2012 г.;
4. от четвърта категория - до 31 декември 2014 г.;
5. от пета категория - до 31 декември 2016 г.
(3) (Нова - ДВ, бр. 38 от 2008 г.) Сроковете по ал. 2, т. 1 и 2 се отнасят за сградите и съоръженията с основно производствено или технологично предназначение, когато то е определено с нормативен акт. Техническите паспорти на сгради и съоръжения със спомагателно, второстепенно или обслужващо предназначение се съставят в сроковете за съответните категории строежи.
(4) (Предишна ал. 3 - ДВ, бр. 38 от 2008 г.) За съществуващите строежи по ал. 1 и 2, на които по време на строителството е упражняван строителен надзор (за строежите, започнати след 1 септември 1999 г.) и които са въведени в експлоатация преди влизане в сила на наредбата, техническият паспорт може да се състави, без да се извършва обследване на строежа по глава трета, ако:
1. лицето, на което е възложено да състави паспорта, удостовери, че строежът съответства на одобрената проектна (екзекутивна) документация и на разрешението за ползване (удостоверението за въвеждане в експлоатация);
2. техническият паспорт се съставя в срок до две години от влизане в сила на наредбата.
(5) (Предишна ал. 4 - ДВ, бр. 38 от 2008 г.) Областните управители и общинските съвети одобряват график за изработване на техническите паспорти на строежите по ал. 1 и заявяват необходимите разходи за утвърждаване със Закона за държавния бюджет за съответната година, съответно с общинския бюджет, приет по реда на Закона за общинските бюджети.
(6) (Предишна ал. 5 - ДВ, бр. 38 от 2008 г.) След изтичане на сроковете по ал. 2 кметът на общината възлага съставянето на технически паспорти на строежите, за които те не са съставени, за сметка на техните собственици, като за извършените разходи общината се снабдява с изпълнителен лист за събиране на вземането съгласно § 2, ал. 1 ЗУТ.
(7) (Предишна ал. 6 - ДВ, бр. 38 от 2008 г.) Кметовете на общини в сроковете по ал. 2 ежегодно организират разяснителна кампания в населените места на територията на съответните общини за изработване на технически паспорти на строежите. В началото на последната година от определения срок по ал. 2 кметът на общината издава предписание до всеки собственик на строеж, за който не е съставен технически паспорт.
Тагове:
Кметът на Русе Пламен Стоилов издаде зап...
Плевен търси помощ от държавата за стади...
ПЕТКО РАЙКОВ ,УЧРЕДИТЕЛ НА "ВОЙНИШК...
Плевен търси помощ от държавата за стади...
ПЕТКО РАЙКОВ ,УЧРЕДИТЕЛ НА "ВОЙНИШК...
Няма коментари